• manutuppurainen

Juoksemisen aloittaminen – 5 vinkkiä onnistumiseen




Aloittelijalla juoksuharrastus lopahtaa helposti heti alkuunsa. Näiden vinkkien avulla pääset juoksuharrastuksessasi alkuun – niin, että siitä tulee sinulle pysyvä harrastus. Juoksemisen aloittaminen voi olla yksi elämäsi parhaimmista päätöksistä!


1. Päätös ja siihen sitoutuminen


Juokseminen voi tuntua haastavalta ja tuskaiselta ensimmäiset 2–3 kuukautta. Tämä johtuu siitä, että juokseminen on melko kuormittavaa sekä lihaksistolle että hengitys- ja verenkiertoelimistölle, koska ne joutuvat tekemään sellaista työtä, mihin ne eivät ole välttämättä tottuneet.


Sitoudu päätökseen ja muista, miksi aloitit harrastuksen. Siksi, että saisit itseäsi nimenomaan paremman fyysisen kunnon ja hapenottokyvyn! Jo muutaman lenkin ja parin kuukauden pitkäjänteisen työn jälkeen odottaa palkinto – huomaat, että juokseminen on kerta toisensa jälkeen helpompaa.


2. Välineet


Heitä ikivanhat ja kuluneet lenkkarisi roskiin, niillä ei tule kuin ongelmia ja vammoja. Hyvät välineet luovat mielekkyyttä harrastukseen. Lajiin vihkiytyneistä kenkäkaupoista saat ammattimaista apua oikeiden kenkien valintaan.


3. Maltti on valttia


Aloita harrastus rauhallisesti ja opettele juoksemaan tarpeeksi hiljaista vauhtia. Voit käyttää alkuun harjoittelussasi vaikka juoksukävelyä – esimerkiksi aivan aloittelijoille suositellaan nimenomaan, että lenkeillä vaihdettaisi välillä juoksusta kävelyyn niin fyysisen kuormituksen, mutta myös hengityksen tasaamiseksi.


Juokse siis alkuun mieluummin liian vähän kuin liikaa ja liian hitaasti kuin liian lujaa. Kehitystä tulee alkuun vähemmälläkin määrällä.


SYKE Tribessa olevista juoksuvalmennuksista, esimerkiksi aloittelijoille suunnatusta Ready! -juoksuvalmennuksesta, saat oikeanlaisen ohjeistuksen juoksemisen aloittamiseen. Ammattilaisen laatimia harjoitusohjelmia noudattamalla huomaat nopeasti sen, että vähempi oikeasti riittää.

4. Monipuolisuus


Monipuolisuus on kaikenlaisen kehittävän harjoittelun ydin. Jos junnaat samaa lenkkireittiä samalla vauhdilla kuukaudesta toiseen, kehityksesi todennäköisesti hiipuu tai jopa pysähtyy. Vaihtele juoksulenkkien pituutta, niiden vauhtia sekä kestoa. Juokse pidemmät lenkit hitaammin ja matalammalla sykkeellä ja lyhyemmät lenkit kovempaa ja korkeammalla sykkeellä. Väliin voit juosta vaikka intervalleja.


Pidä yllä muitakin lajeja kuin juoksu. Monipuolinen tekeminen ennalta ehkäisee rasitusvammoja, esimerkiksi voimaharjoittelu on kehittyvän ja vammoilta välttyvän juoksijan tärkeimpiä treenimuotoja.


5. Lepo ja palautuminen


Muista levätä ja palautua treeneistä. Juoksu on kuormittava laji, joten pidä alkuun välipäiviä juoksukertojen välillä, jotta keho ehtii palautua ja tottua uudenlaiseen rasitukseen. Kehitys tapahtuu levossa. Muista, että riittävä ja monipuolinen ravinto tukee sekä juoksuharrastuksesi energiansaantia, mutta myös palautumistasi.

OTA YHTEYTTÄ

SYKE Tribe - Terhi Immonen